Miejskie Centrum Kultury
im. Henryka Bisty


Legenda kolorów:

Rozrywka: koncerty, kabarety
sztuka icon
Sztuka: teatr, wystawy
Edukacja: warsztaty, projekty, dla dzieci
 
Rezerwacja biletów:
Rezerwacji biletów wstępu na imprezy można dokonywać pod numerem telefonu +48 32 2486 240 oraz +48 512 024 062, a także pocztą elektroniczną na adres: bilety@mckrudasl.pl. Prosimy o zapoznanie się ze szczegółowymi zasadami rezerwacji, ochroną danych osobowych i sprzedaży biletów. 

Historia Jednego Obrazu

Projekt edukacyjny, realizowany w okresie od października 2016, do maja 2017 roku. W ramach tego działania odbył się cykl godzinnych spotkań z historią sztuki, skierowany zarówno do pasjonatów, jak i młodzieży wybierającej kierunek studiów związany ze sztuką. Autorskie wykłady pracownika MCK - Alicji Janek, absolwentki Wyższej Szkoły Zarządzania im. gen. Jerzego Ziętka w Katowicach – kierunek Ochrona dóbr kultury oraz Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach - kierunek kulturoznawstwo, specjalizacja teoria i historia kultury, dotyczyły wybranych zagadnień sztuki XX wieku. Oprócz przedstawienia kierunków i nurtów w sztuce powszechnej na przykładzie konkretnych obrazów znanych artystów, spotkania uzupełnione były o teorie dzieła sztuki, elementy i rodzaje analiz dzieła oraz problemy z jego interpretacją.

W pierwszej turze  wykładów poruszony został temat surrealizmu na przykładzie „Karnawału arlekina” Joana Miro, problemu ruchu w obrazie, czyli kubizm i futuryzm w „Akcie schodzącym po schodach” Marcela Duchampa, geometryczne malarstwo abstrakcyjne i neoplastycyzm na przykładzie twórczości Pieta Mondriana oraz taszyzm i abstrakcjonizm niegeometryczny Jacksona Pollocka.

Wśród tematów drugiej tury spotkań, znalazły się: Iluzja trójwymiarowych figur geometrycznych, czyli op-art na przykładzie    „Zebry”  Victora Vasarely; Z twarzą Marilyn Monroe, czyli nowe ikony epoki konsumpcjonizmu wg Andy’ego Warhola; Pop-art jako kierunek deprecjonujący wyjątkowość świata sztuki, Polska sztuka abstrakcyjna na przykładzie „Kompozycji abstrakcyjnej” Henryka Stażewskiego; Kolor, kształt i deformacja jako środki wyrazu artystycznego, Ekspresjonizm w „Krzyku” Edvarda Muncha.